Régi utak - Róma

2007-ben volt az első igazi külföldi utam (az osztrák látogatásokat leszámítva) - harmadmagammal. Február végén, ez volt az első repülésem is... Ami még emlék, hogy előtte pár héttel kiment a bokám, tehát nagyon kérdéses volt, hogy nem lesz-e gond... Bokavédővel azonban végigjártam az egész régi Rómát. Nagyon meghatározó volt az az út sok szempontból.

A főnökömtől kaptam két oldalas leírást, hogy mit kell mindenképpen megnézni. :)


Arról az útról bár lehet, hogy volt valahol írásos beszámolónk, nem találom. Viszont pár évvel ezelőtt valaki készült Rómára és akkor írtam neki én is egy kis útravalót, azt most véletlenül (mást kerestem teljesen) megtaláltam, annak egy-egy részét idemásolom, na meg persze jönnek a képek! Amikből csak néhány az enyém, telefonnal! És akkor még a régi gépem volt, a hangos, filmes. :)

Szóval amikor ezt az útravalót megírtam az irigy illetőnek, akkor előszedtem a Rómában vezetett kis rózsaszín füzetemet (azóta sem írtam bele semmi mást), így fel tudom itt sorolni, hogy melyik nap mit csináltunk. Aztán ha majd nagyon sok időm lesz, egyszer feliratozom a képeket meg ilyenek... :)

De addig is:
"Úgy fölcsigáztál ezzel a Rómával, hogy nem is alszom még, inkább gyorsan összeszedem ami elsőre eszembe jut, aztán majd inkább kiegészítem. aludni tudok jövő héten is. Alapszabály, hogy elsősorban érezz, aztán  élvezz, aztán láss és az érdekességeket ráérsz elolvasni később is… 
Rómában  (is) a legklasszabb az volt, amikor minden csak elénk tárult… pl. a Trevihez nagyon el akartunk jutni, de a térkép nem segített… aztán egyszercsak ott voltunk :)) és utána naponta vagy 3-szor ott kötöttünk ki. 
Róma az első igazi utazásom volt életemben, valószínűleg emiatt is meghatározó, de ezzel együtt az olaszok engem egy életre megnyertek maguknak… ;)
Közlekedésileg úgy voltunk, hogy volt valamiféle jegyünk, de leszámítva, hogy a szállásról be kellett jutni, nagyon minimálisat tömegközlekedtünk, gyalog a régi városrész nagyon-nagyon jól bejárható.
Na lássuk: most leírom azt, hogy mi nagyjából miket láttunk (felsorolásszerűen)

1. nap (délután landoltunk, gyorsan lepakoltunk)
Piazza Venezia  (ez egy jó nagy tér, sok busz fut ide) és itt van a II. Viktor Emanuelle emlékmű (ez bazi nagy, az egész környékről látható, fontos igazodási pont a következő napokra) 
Forum Romanum
Colosseum (kintről)
Trevi kút (itt mindig nagyon sokan vannak estefelé főleg, érdemes napközben is vissza-visszatérni és itt kapni az egyik legjobb fagyit (ha szembeállsz, akkor a téren balról)
Capitolium (kintről)

2. nap
II. Viktor E- emlékmű megnézése normálisan, jól fel lehet rá menni és nagyon nagyon jó képeket lehet csinálni. Az Ismeretlen katona sírjánál őrségváltás szokott lenni, nagyon érdekes.
Forum Romanum bejárása rendesen – DIADALÍVEK (ezek nagy kedvenceim voltak
Narancsliget (ilyen lehet maga a paradicsom, csodaszép hely)
Dombok palotája
Capitolium
Colosseum (ide bementünk, már akkor 9 euro volt a jegy…. de érdemes, mert amikor a filmeken látod, így is olyan hihetetlen elképzelni hogy ott mi történt anno, hogy pedig jártam ott azokon a köveken….)
Nagy Konstantin diadalív
Santa Maria Maggiora (templom ) ez kintebb esik, ide metroval mentünk. Az egyik legjobb templom-élményem…. éreztem szinte, hogy a lelkem az valahol nagyon nagyon száll…. igazi elmélyülés és ’hazatérés’ volt, ezt ne hagyd ki és hagyd,hogy hasson rád és átjárjon
Spanyol lépcső (ott egy kicsit üljetek le és szívjátok az olasz életérzést magatokba) és itt is van látnivaló bőven
innen gyalog elmentünk a Tiberis partján az Angyalvá-ig, át az Angyal hídon. A kedvenc hidam! :) Csodaszép. Sötét volt akkor már, ezt szerintem meg kell nézni napsütésben és csillagfénynél is. Itt is árulnak millió táskát a négerek. Persze mind hamis, de ha ügyesen alkudtok érdemes venni pár euroért egyet, mert ha hazajössz a táskával együtt visszajön az ottani feeling is. A várat nem néztük meg belülről, kintről is nagyon sejtelmes, na ennek érdemes már itthon elolvasni a történetét.
sötétben megnéztük a Szent Péter Bazilikát meg a teret, meg tovább sétáltunk a Vatikáni részen is. 
Rómában mindent min. kétszer kell megnézni : sötétben és világosban. _:)
Hazafelé a Piazza Veneziától még elmentünk a kivilágított Capitolium elé a térre és fölmentünk a nagy lépcsőn – Marcus Aurelius lovas szobra nem kihagyható.

3. nap
Szent Péter székesegyház. Kívül –belül.
Vatikán
Sixtusi kápolna
terasz – 
Pantheon
Trevi kút
kiülős búcsú vacsora (a kint-nek nagy szerepe volt, mert ekkor február 27-e volt :) Azelőtt ilyet el nem tudtam volna képzelni, hogy februárban a szabad ég alatt ki lehet ülni és vacsorázni
Pantheon  megnézése, most már kivilágítva

4. nap
ez már a hazaút napja volt

Megtaláltam azt a 2 oldalas leírást, amit Dórától kaptam. Ezt holnap megkeresem a gépen is vagy beszkennelem. annyira sajátosa van írva, hogy azt összességében kell megkapjad.
Amiből itthon még érdemes készülni, az az olasz életérzés. Nagyon sajátos életvitelük van. Óbégatnak, de ez ne zavaarjon..  Zebránál  meg itt –ott lehet hogy hozzád érnek, neked mennek, ez se zavarjon, nem bunkóságból csinálják. Utakon simán le kell lépni, meg fognak állni. A buszmegállóban hiába állsz, a buszt le kell inteni, különben otthagy! :)
Rómára is jellemző, hogy a legretkesebb utca legsötétebb részén is fel lehet lelni egy –egy freskót az utcán vagy egy-egy eldugott szökőkutat, stb. Mindenhol virág van nekik, imádják a ciklámen virágot, az erkélyeken narancs-, mandarin-, citromfák vannak.
Délután szieszta van, sok helyen bezárnak. A Vatikán valamelyik nap zárva van, erre figyeljetek. És korán kell menni, mert egyrészt sokan vannak és délután ezt is bezárják, vagy hogy van.
Ha úgyis kocsival mentek, innivalót vigyetek itthonról, mert rohadt drága. És ahogy máshol is, Rómára is jellemző, hogy drága, meg még drágább kajáldák, kávézók között nagy különbségek vannak. Van ahol a terített asztal már eleve mondjuk x euróról indul, szemben azzal, ahol „álldogálós” lehetőség van. Kávénál is lehet csapda, jól meg kell nézni, hova ültök be, több euros különbségek is lehetnek. Van ahol van szervízdíj, van ahol nincs, mondom, van ahol lehet, hogy magáért az abroszért is már sokat kell fizetni.
Jobb helyeken van kint parmezán kis tálkában, akármit esztek, szórjatok rá, mert nagyon finom és egész más ízt ad a kajáknak. :)
Na szóval ilyesmi infokat , szokásokat, íratlan törvényeket illendőségeket érdemes előre elolvasni, a többit ráérsz később is. :) "

Utólag írom én, hogy nem tudom, hova mentettem le, amit nekem írt Dóra, de múltkor a pakolásnál meg mégis mintha láttam volna, lehet, hogy meglesz, akkor pótlom.

Róma legfontosabb látnivalóiról:

A képeket itt találjátok: