még a mai mese naphoz

Kádár Annamária posztját még szeretném megosztani. A mese 10 parancsolata annyiszor bűvöl el, ahányszor csak belefutok.

Kádár Annamária:
Ma van a magyar népmese napja, Benedek Elek születésnapja.

Meséljetek minden nap gyermekeiteknek, egymásnak, a közösségben! A mese megtart, hitet ad, amikor úgy tűnik: nincs tovább. Megalapozza az önbecsülésünket, küzdőképességünket. Általa elhisszük: a világ mégiscsak egy jó hely, ahova érdemes volt megszületni, küzdeni, álmodni, elindulni. Vannak és lesznek sárkányok, próbatételek, de a jó mindig győz. Vagy legalábbis könnyebb úgy élni, hogy hiszünk ebben.

Íme az én mesei tízparancsolatom:

1. Lássam meg és fogadjam el a csodákat, a varázslatot! (Én ezt szívesen fordítom úgy pszichológusi nyelven, hogy: Éljek szerendipikusan.)
2. Merjek elindulni! Ha ott van a zsebemben a hamuban sült pogácsa és az atyai-anyai áldás, semmi baj nem érhet. A többi majd kialakul útközben.
3. Keressem meg a saját utam, és azon haladjak! Ne siessek! Mindig vannak rövidítések, kényelmesebb megoldások, de ezek zsákutcák – soha ne térjek le a jó útról!
4. Segítsek, ha olyan társakkal találkozom, akik a segítségemet kérik! Sőt, észre is vehetem őket, és magam is felajánlhatom a segítségemet. Tudjak segítséget kérni, amikor szükségem van rá, és legyek képes elfogadni azt.
5. A jóság, az őszinteség, a hitelesség nem mindig célravezető az adott pillanatban. Én azonban az a mesehős szeretnék lenni, aki felkapaszkodik az égig érő fa tetejére. És oda csak úgy lehet…
6. Tiszteljem az ellenségeimet annyira, hogy csak szemtől-szembe küzdjünk egymással, egyenlő esélyekkel! Fogadjam el a vereséget! Én sem vagyok legyőzhetetlen.
7. Küzdjek meg azért, ami nekem fontos! Ne adjam fel, ha elveszítek egy csatát!
8. Nyugodtan kimutathatom az érzéseimet: örömömet, bánatomat, fájdalmamat, csalódottságomat. Így sebezhető leszek, ugyanakkor sebezhetetlen.
9. Ne ítéljek, ítélkezzek felszínesen! A gebe gyakran egy elvarázsolt táltos paripa.
10. Ne féljek a veszteségektől és a kudarcoktól, mivel ezek az önmagam felé vezető utazás részei! Legyek hálás ezekért is, mert sokkal többet tanulok belőlük, mint a sikereimből!
(+1. Emlékezzek rá: a sárkányok néha megszelídülnek!)

A mesei tízparancsolat a Mesepszichológia első részében jelent meg.