Színészbüfé/Büfészínész

 Az is lehetett volna a cím, hogy Karácsonyi színházas ajándék 1. - mert lesz még kettő ilyenem ebből a műfajból. :)

Volt egy színházas kívánságlistám, ez volt az egyik tétel, nagyon örülök, hogy bevállaltam, vagy hogy engedtem magam kíváncsinak lenni streamre és nem pont nagy mulattatásra. Sokszor leírtam, hogy mennyire tisztelem és szeretem Mácsait víruson innen és onnan is.

Szokatlan dologgal álltak elő, ez volt a meghirdetésben:

Kedves Nézőink!

Mi már nagyon várjuk a szilveszteri műsorunkat, amit ÉLŐBEN streamelünk az Örkényből.

Töltsük együtt az év utolsó estéjét!

Az előadásban Csákányi Eszter, Csuja Imre, Dóra Béla, Gálffi László, Hámori Gabriella, Jéger Zsombor, Kerekes Éva, Mácsai Pál, Máthé Zsolt, Takács Nóra Diána, Tenki Réka, Znamenák István és Zsigmond Emőke beszélgetnek nem mindennapi díszletben.

Rendező: Mácsai Pál

 "Ma este pályánk emlékezetes pillanatairól mesélünk. Mindarról, ami a színpadon megtörténhet, tehát meg is történik: találkozásokról, amelyektől kaptunk valamit, esetekről, ahol megértettünk valamit, sikerekről, ahol elértünk valamit, bakikról, ahol elrontottunk valamit. Célunk nem csak a nevettetés, (az is), hanem főleg az, hogy személyes történeteinken keresztül megmutassuk valamiképp a színházi munka egyszerre komoly és groteszk természetét. És ha saját esetekről beszélünk, bizonyára szóba jön az a színházi anekdota-kincs, amely színházi társalgókban öröklődik gyakran nemzedékről-nemzedékre."

Kicsit szerkesztve volt, de teljesen kötetlenül zajlott, nyomás és piszkálás nélkül, nagy szeretetben egymást (meg)tisztelve időkorlát nélkül. Röviden a lényeg, hogy meséltek, saját történéseket, érzéseket a pályáról, többnyire érdekes módon kezdeti évekből, felvételikről. Mekkora kincs ez, hogy bepillantást engednek A nézőnek ebbe a misztikus világba. Az Örkénynél tényleg társulat van az első évadtól mostanáig, látom hogy az igazgató hogy olvad el miközben nézi, hallgatja a 'gyerekeit'. Lenyűgöző ez a törődés, szemmel (is) óvás. Több neves, vezető színész az első perctől Mácsai mellett van. Ezért is szeretnék majd elsők között az Örkénybe menni, amikor lehet, mert ezt élőben is szeretném érezni. Arra is figyeltek, hogy ne legyenek sokan,  elfelezték a társulatot (a második rész a színházi világnapon lesz).

Csákányit nagyon szerettem színpadon korábban is, de valahogy mindig olyan, mintha félnék tőle :) DE mióta megbabonázott a szegedi nyári őszi esőben a monológjával, azt hiszem, hogy egy életre elköteleződtem mellette, Csuját nagyon szeretem hallgatni, Gálffit szintén, AZ úriember (ránézésre mindenképp),  Gabival óvatos vagyok, Zsombor új fiú, Kerekes Vicát nagyon sokat láttam, ma volt a legszimpatikusabb, Máthé Zsolt - hm. Nóra Diána szintén hm, Tenki Rékát nem is tudtam, hogy már nem Víg-es, Znamenákot és Dóra Bélát végre elhelyeztem, Emő is új lány, a Rendező pedig hát na. Akiket nem annyira ismertem vagy kedveltem is szimpatikusak voltak, a két óra úgy telt el őszinte mesélésben, hogy csak ámultam, hogy már mennyi az idő.

A végén közös muzsikálás volt és egy nagyon idevágó vers, mindkettőt megosztanám, csak a videó elég nagy lett, ezért marad a vers:


Szép Ernő:
Ne hidd!

Ne hidd, ne hidd, ami igaz,
Ami kegyetlen, ami gaz,
Mi ocsmány és alávaló
Ne hidd, ne hidd, ami való.

Hazugság, amit a lap ír,
Félrebeszél az a papír,
Meredt szemekkel aki sug
Az mind gyalázatos hazug.

Ugratnak, játszanak veled;
Nem lehet az, hogy képzeled!
Nem hiheted, ha van hited,
Gazember vagy, ha elhiszed.

Ne hidd el, ne hidd el, mi gaz,
Ordítsd az égre: nem igaz!
Szeme közé kacagj neki,
Ki a borzasztót hirdeti.

Hátrálj, zárkózz el, menekülj,
Vigyázz, ne süllyedj, el ne züllj,
Vigyázz, a szenny meg ne egyen,
Ne rothadj itt elevenen.

Hallod, ne hidd, mi rút, mi vad,
Mi undort és gyötrelmet ad,
A fényképed, meg a tavasz,
S az Igazság, az az igaz.

Csak ami szép, jó, mindig az,
Mit álmodtál, az az igaz,
Mi nem divat, mi nem haló,
Az, ami örökkévaló.

Csak a kedvesség, az öröm,
A pardon, meg a köszönöm,
A gyöngédség, a figyelem,
Csak az az igaz idelenn.

Csak a segítség, a vigasz,
A barátság, az az igaz.
Csak az a gyémánt-szeretet,
Mi a szívekre veretett.

Beléd döfték a kést: ne hidd,
Kiszaggathatják beleid,
Míg lélegzel s eszmél agyad,
A bűnt tagadd, tagadd, tagadd.

Megmarkolom két válladat,
Szemembe nézz, ne hadd magad,
Tiszta maradj, maradj szabad,
Ne bukj el, meg ne add magad.

Légy tiszta, hős légy, légy erős,
Holtrészeg légy, légy eszelős,
A Földre felhőkből tekints.
Te légy az isten, hogyha nincs.

1942