Brighton

Pár napja feltűnt a szokásos felhős időjárás előrejelzésben, hogy hétvégén napos idő lesz, így először azt gondoltam, milyen jó - visszamegyek Greenwichbe. Valamikor akkor tűnt fel a nap is, amikor a jobb csuklómban a nyilalás, így kezdett biztossá válni, hogy ma ki kell menni a házból, márcsak kézkímélés miatt is - jelentem az aggódóknak, hogy jobb már a kezem és már a megfázásom is távozni készül... :)

Nos, a terv annyit változott, hogy tegnap este úgy döntöttem, hogy új helyre megyek, ha már tényleg szép idő várható, így lett a mai győztes úticél: BRIGHTON. 
Gyors útvonaltervezés, néhány fontos dologra rákeresés, fényképező feltöltése, stb... :)

A mai napi élménybeszámoló és néhány idegenvezetős szöveg következik. :)

Kb 1 órás vonatút volt Croydonból és közben jó volt leskelődni, az idő is tényleg szép volt (végre!) - kivételesen láthattok néhány vonatos képet is.

Valamikor 11 körül megérkeztem, és első benyomás is nagyon - nagyon jó volt, a sirályok rikácsoltak (kb 10-15 perc gyalog az állomás a tengerparttól), láttam néhány fura fazont is - ezekből lesz is még néhány a nap során.
Úgy gondoltam, előbb megnézek néhány fontos helyet, a part és a móló majd ezekután jönnek, pedig a tengerpart több utca végében is felbukkant, de mondtam, várj még... :)

"Brighton város Sussex déli partján, Anglia egyik legnagyobb és leghíresebb tengerparti üdülőhelye, egy nagyobb agglomeráció része. Élénk élete kontrasztban áll a közeli Hove visszafogottságával és finomabb karakterével. A két város 1997-ben összefogott és létrehozták a közös Brighton & Hove önkormányzatot, amely 2000-ben city státuszt kapott a királynőtől a millenniumi ünnepségek keretében. Brighton & Hove lakosainak száma: 253 500."

"Már a római korban is állt itt település, ám nyoma sem maradt a kis halászfalunak, amelyet a 18. században a lewesi Russel doktor „fedezett fel”. Tengervizének üdítő erejét, levegőjének frissességét hirdette, amely akkor vált igazi vonzóerővé, amikor 1783-ban a walesi herceg, a későbbi IV. György itt telepedett le, s megépítette a Királyi Pavilont (Royal Pavilion) keleti stílusban, ahol gyakran maga is keleti ruhában jelent meg. Ma konferenciákat és kiállításokat rendeznek itt. A város gyorsan fejlődött, s a régens-stílusú házak tanúskodnak arról, hogy a herceget, a későbbi uralkodót szép számban követte az előkelő londoni társaság. Brightonban van múzeum, képcsarnok, akvárium, uszoda és lóversenypálya is. A régi városrész középkori eredetű utcácskái régiségboltokkal és teázókkal, nagyon hangulatossá teszik a várost.
Levegője valóban kellemes, hiszen a város mögött húzódó dombok gyakran feltartják a szárazföldön gyülekező ködöt, tengerpartja dagály idején azonban nem alkalmas a fürdésre. Nyolc kilométeres tengerparti sétánya, melyen két móló áll, mindegyiken színházteremmel, bizonyítja, hogy Brighton, az egykori királyi üdülőhely a sussexi tengerparti fürdők királya. 
Ha nem főszezonban érkezünk, akkor tapasztalhatjuk, hogy Brighton a nyugdíjasok városa, tengerpartján plédekbe csavarva idős hölgyek és urak élvezik az előbukkanó napot, a tenger felől érkező sós szelet és a tengerparti London Viktória királynő korára emlékeztető hangulatát. Ezt a fajta nyugalmat zavarja kissé meg az 1960-as években alapított Sussexi Egyetem, amely új színt ad ugyan a városnak, de veszélybe sodorja a városka poros tradícióit."


Lássuk mit káttam én:
Először is szereztem még az állomáson egy térképet, mert Lucca (Toszkána- lemaradtam a csoporttól és szűk időkeret volt - ciki volt, bár leginkább jó lett volna még ott bóklászni, vissza is kell menjek) óta tudom, hogy az a biztos, ha van egy térkép legalább a táskában, nem kell használni. :)
Az összes ilyen kirándulásom így telik már jó ideje, ha egyedül vagyok biztosan - hogy meg van,hogy miket kéne látni, térkép is van, de amúgy se óra, se térkép nézegetés, megyek az orrom után. Időnként megnézem merre vagyok és hány óra, aztán folytatom. Ez a legjobb. Betérni egy-egy sikátorba, utcába, most inkább erre és nem arra, stb...

St. Nicholas Church
ez egy nagyon kedves kis templom volt, nagyon tetszett és az is, hogy minden betévedő turistát rögtön üdvözölt a nem tudom ki és felajánlotta, hogy körbevezet és magyaráz is és nyugodtan lehet fényképezni  (manapság ez is ritka itt-ott)

Óratorony
Ez nagyon tetszett és jó eligazodási pont :) 1988-as, Jubileumi Óratoronynak is hívják (Viktória arany-jubileuma miatt)
/Portrék vannak négy oldalt: a királynő, Albert herceg és fia, a későbbi VII. Edward, és felesége. /


Királyi Pavilon
"A Királyi Pavilonról ... mivel a 18. század közepén, amikor a tengeri fürdőzés divatba jött, a vidám városkát a walesi herceg, a későbbi IV. György is megkedvelte és Mrs. Fitzherberttel 1785-ben kötött titkos házassága után ideköltözött egy partközeli házba, amelynek kibővítésével Henry Hollandot bízta meg. Az egyre fényűzőbb hercegi mulatságokhoz azonban sokkal tágasabb és elegánsabb termekre volt szükség, ezért 1815-ben John Nash-el az épületet keleties stílusú palotává alakíttatta. A Királyi Pavilon 1822-re készült el. Viktória királynő viszont olyannyira nem kedvelte, hogy le akarta bontatni, míg végül 1850-ben eladta a városi tanácsnak."
Ahogy odaértem nem is akartam elhinni, hogy ott vagyok, mert nem egészben láttam, ahogy a képekről rémlett :) Ezért megkerültem a blokkot, mert azt hittem, megint nem a bejáratnál vagyok - ahogy általában amúgy nem is.
Na, ezért van minden szögből lefényképezve :)  Épp esküvőre is készülődtek, ezt ti is láthatjátok majd.
Na, de végül csak meglett a jegypénztár is (belül volt), megint beszállingóztam diákjeggyel és egy gond volt, nem lehetett se hivatalosan, se stikában fényképezni, pedig lett volna mit. Olyan szigorúan rászóltak mindenkire, meg hogy tegye a táskába a masinát, nem lóghat a nyakban, hogy ihajjj! Na, ezt sajnálom, mert jó lett volna megörökíteni.
Ha így működik a link, akkor néhányat láthattok belülről is, ha nem - érdemes rákeresni a googleban: https://www.google.co.uk/search?q=royal+pavillion+brighton&hl=hu&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=Tl6vT_LqN4KHhQety-zMCA&ved=0CLIBELAE&biw=1366&bih=643

A palota belső díszei között sokféle alakban tűnik fel a tüzet okádó sárkány. A bankett-terem különleges mennyezeté ez az óriási, színpompás sárkány tartja a hatalmas kristálycsillárt - egészen félelmetes!
Nagyon szépen megvolt terítve az asztal - úgy ahogy anno és a király széke középen volt (nem az asztalfőn), mert szeretett közben trécselni :) főleg hölgyekkel :)

Innen nyílt egy folyosón a nagyon nagy konyha - hát, elfogadnék egy ilyet, bár ekkora nem kellene. Volt kb 6 asztalméretű tűzhely, külön az a rész, ahol a csirkék sültek nyárson, meg mellette a malacok egyel odébb, stb... Hatalmas és rengeteg réz edények, és fűszerek, hm...:) Sörös hordók, stb. - óh, és itt is égett a kandalló tegnap is, ahogy amúgy majdnem minden helyiségben. 

A bankett terem után jött a szalon meg a zeneszoba folyosója (ez is szalon kinézetű volt) külön - egyik nagyobb volt mint a másik; és akkor jött a nagyon bámulatos, maga  a zeneszoba, ahol annak idején állítólag 70 tagú zenekar húzta a muzsikát :)

Berendezték a királyi lakosztályt (IV. György) meg a dolgozóját is :) És az emeleten van egy lakosztály, amit Viktória használt, nemrég újították ezt fel, nagyon is szép.
Amit ezeknél a baromi magas ágyaknál nem értek, hogy másztak oda föl? :) viszont most már nem egy ilyen ágyat láttam, hát elég kicsikék... :)

 Brighton Dome
Ezt belülről nem láttam - sajnos.
http://www.brightondome.org/HistoryofBrightonDome.aspx

Museum
http://www.brighton-hove-rpml.org.uk/Museums/brightonmuseum/Pages/home.aspx


Chapel Royal
Ezt kívülről láttam, van róla kép

Lanes
"Az egykori halászfalu, Brighthelmstone utcáinak útvesztője ma üzletek, éttermek, régiségboltok negyede."
Óh, ez egy labirintus volt, máig nem tudom, hogy jöttem elő belőle :) és nagyon klassz boltok, főleg ékszeresek :)

Town Hall


Ekkor már kezdtem éhes lenni meg fáradt, így irányba tettem magam a part felé. Kavicsos tengerpart rengeteg boltocskával meg zenei klubbal és jó sok emberrel. 
Sokat láttam, aki csak leült az újsággal, vagy ott ettek, vagy pléden olvasott (vagy aludt) egymagában, volt aki gyerekkel volt, volt aki a párjával.

Ücsörögtem ki tudja már mennyit és közben távolabb már csábított a Pier, a móló. ("a késői viktoriánus kor szórakoztató mólója, 1899-ben épült, ma játéktermeiről híres")
Volt itt minden, belül játékgépek, a móló végén vidámpark kicsiknek és nagyoknak.

Utána tovább mentem és ettem fish and chipset :) és közben arra járt 4 helyes magyar srác (bocsánat, Pasi!), nem is értem ezek is miért együtt flangálnak, otthon mikor látni 4 ilyet egy kupacban? :)

Brightonban is van nagy kerék, ami közelről egészen óriási!

Visszafelé még megtaláltam közelről a Viktória-kutat is, szép kicsi park volt körülötte.

Az állomás felé tartva megtaláltam a nagyon nagy könyvesboltot, amit már reggel is kinéztem magamnak - Waterstone. 4 emeletes és maga a palota. Nálam volt a múltkori nyereményes kártya (tudjátok, a csokipapíros), vettem is rajta angol gyakorlót :(
De nem ez az érdekes, hanem hogy közben amíg válogattam, jött egy srác és ott kínlódott, meg leült, meg elfeküdt. Először azt hittem, hogy sokat akar válogatni, vagy egy csajjal jött és már unja :)
Hirtelen ránéztem, egy oltári nagy sárkányos tetkó volt a nyakán. Aztán mégegyszer odanézek, látom már odébb fekszik, ekkor fut oda hozzá a pénztáros csaj, hogy mi van. A srácon amúgy magas sarkú cipő volt, de legalább 8-10 cm-es.
Na jött egy másik ottani dolgozó, meg a biztonságiak és 3 percen belül ott volt egy orvos vagy valami ilyesmi, akit kihívtak. Nem semmi, pillanatok alatt volt ellátás..
Aztán nem tudom a hogyantovábbot, mert eljöttem

Hát, nagyjából így telt a tegnap :) 
most már tegnap, mert a blog felébe tegnap már belealudtam :)



Brighton honlapja: http://www.visitbrighton.com/

Blog-bejegyzés mástól, máshonnan: 

A képeket itt lelitek: