Színházi Világnap

Furcsa módon megint úgy jött ki, hogy a Színházak Világnapját nem a színházban ünneplem, pedig ezt úgy illene, ha színházi ember lennék, erre jobban rákészülnék, de így megoldom ma a lelkemben és este majd videókkal.

1957. március 27-én volt a Párizsban működő Nemzetek Színházának évadnyitója. 1961-ben a Nemzetközi Színházi Intézet bécsi közgyűlése által elfogadott határozat alapján e napon van a SZÍNHÁZI VILÁGNAP. A Nemzetközi Színházi Intézet 1975. évi kongresszusa úgy határozott, hogy 1978-tól a világ valamennyi országában üzenettel köszöntsék e napot. A színházi világnap célja, hogy felhívja a figyelmet a színházművészet – és tágabb értelemben a kultúra – fontosságára, tisztelegjen a színészek, a színházi dolgozók előtt, kérje a közönség szeretetét és támogatását. Ezen a napon köszöntik a színészeket.

Ma különösen jó szívvel gondolok azokra a színészekre, akiktől a színházban sokat kapok. Most három ilyen van, ifj. Vidnyánszky Attila, akinek a játékát csak ámulva tudom nézni, Nagy Sanyi, aki mostanában is jól nevettet és Sándor Peti, aki ugyan most nincs színházban, de azt hiszem, hogy senki nem ríkatott még ennyiszer. Ebből a háromból áll nekem össze a színház... elvisz oda, ahova a magam zaklatott lelkivilága magától nem tud eljutni, sem a képzeletem... és sírás-nevetés... Hálás vagyok mindezért.
Közben a mamám ma lenne 103 éves.



"A háború és a művészet ellentétek, ahogy a háború és a béke is azok – ez ilyen egyszerű. A művészet béke." JON FOSSE
A színházi világnapon az esti előadás előtt ugyanazt az üzenetet olvassák fel a világ minden teátrumában, különféle nyelveken. Idén a 2023 telén Nobel-díjjal kitüntetett norvég író levele hangzik el a színpadokon. A teljes üzenet így szól:
Minden ember egyedi, és közben pont olyan, mint bárki más. A látható, külső megjelenésünk persze különbözik másokétól, ez így van jól, de mindegyikünkben van valami, ami csak hozzánk tartozik – ami mi vagyunk. Hívhatjuk ezt szellemnek vagy léleknek, vagy dönthetünk akár úgy is, hogy nem nevezzük sehogy, csak hagyjuk, hadd létezzen.
De miközben ennyire különbözünk, azért hasonlítunk is. A világ bármely tájáról származó emberek alapvetően hasonlóak egymáshoz, mindegy milyen nyelvet beszélnek és mindegy, milyen a bőrük vagy a hajuk színe. Ez egyfajta ellentmondás: az, hogy egyszerre hasonlítunk és teljesen különbözőek is vagyunk. Talán mi, emberek lényegében a testünk és lelkünk összeköttetése miatt vagyunk ilyen paradoxonok – mi testesítjük meg a legföldhözragadtabb, legmegfoghatóbb létezést és egyszerre valami mást, ami túllép ennek a létezésnek a határain.
A művészet, a jó művészet a maga csodálatos eszközeivel képes vegyíteni az egyedit az egyetemessel. Engedi, hogy megértsük, mi az, ami különbözik tőlünk – mondhatni idegen – azzal, hogy univerzálisnak mutatja. A jó művészet tartalmaz valami idegent, amit nem tudunk teljesen megérteni, és közben furcsamód mégis értjük valahogy. Ott van benne a rejtély, ami lenyűgöz és a határainkat feszegeti, ezzel pedig megteremt valami földöntúlit, amihez minden mű el kell vezesse a befogadót.
Nem ismerek jobb módszert az ellentétek egymáshoz való közelítésére. Ez a szemlélet teljességgel szembenáll a világban túlságosan is elterjedt erőszakos konfliktusok gyakorlatával. Terrorizmus van a világban. Háború. Mert az embernek van egy állatias oldala, amit az az ösztön táplál, hogy az idegent fenyegetésnek érzékelje ahelyett, hogy egy lenyűgöző rejtélyt látna benne. Így tűnik el a különlegességünk kollektív ugyanolyanságot hagyva maga után.
A háború és a művészet ellentétek, ahogy a háború és a béke is azok – ez ilyen egyszerű. A művészet béke.
Magyar fordítás: Németh Nikolett

Ha minden igaz, itt a blogban is megemlékeztem minden évben erről a szent évről (csak még nem minden van címkézve, nehezebb megtalálni):